Rejestr zmian
Szczegóły informacji
Przedmiot działalności
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Informacja ogłoszona dnia 2011-03-31 05:52:17 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne
Informacje podstawowe
Powiatowy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Mikołaja Kopernika
Typy szkół
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
- klasa humanistyczna
- klasa matematyczno-fizyczna
- klasa biologiczno-chemiczna
- klasa geograficzno-językowa
TECHNIKUM Nr 1
- technik ekonomista
- technik logistyk
- technik handlowiec
SZKOŁA BRANŻOWA I STOPNIA NR 1
- magazynier - logistyk (SB)
- klasa wielozawodowa (SB)
Przedmiot działalności
Przedmiot działalności
W skład Powiatowego Zespołu Szkół nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Środzie Śląskiej wchodzą:
- Liceum Ogólnokształcące o czteroletnim cyklu kształcenia, z oddziałami 3-letnimi;
- Technikum nr 1 o pięcioletnim cyklu kształcenia z oddziałami 4-letnimi;
- Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych o dwuletnim i trzyletnim cyklu kształcenia;
- Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych o czteroletnim cyklu kształcenia;
- Branżowa Szkoła I stopnia nr 1 o trzyletnim cyklu kształcenia dla absolwentów gimnazjum i absolwentów szkoły podstawowej.
Siedziba szkół wchodzących w skład Powiatowego Zespołu nr 1, mieści się przy ulicy Wrocławskiej 12, 55-300 Środa Śląska. Nazwa szkoły używana jest w pełnym brzmieniu.
W statucie i załącznikach do Statutu szkoły stosuje się skróconą nazwę PZS nr 1.
W statucie i załącznikach do Statutu szkoły stosuje się skróconą nazwę PZS nr 1.
MISJA SZKOŁY I MODEL ABSOLWENTA
1. Szkoła opracowała Misję Szkoły i Model Absolwenta. Stanowią one integralną część oferty edukacyjnej, a osiągnięcie zawartych w nich założeń jest jednym z głównych celów szkoły.
2. Misja szkoły - w szkole przygotowujemy uczniów do aktywnego życia we współczesnym świecie poprzez kształtowanie samodzielności, przedsiębiorczości i poczucia odpowiedzialności za własną przyszłość oraz
do planowania i realizowania własnej drogi edukacyjnej i zawodowej.
3. Szczegółowy sposób realizacji misji szkoły i charakterystyka modelu absolwenta określone są w Programie wychowawczo-profilaktycznym, stanowiący zał. nr 1 do Statutu szkoły.
CELE I ZADANIA SZKOŁY
Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie - Prawo oświatowe i w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a także zawarte w Programie wychowawczo-profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
Celem nauczania i wychowania jest dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju intelektualnej, psychicznej, społecznej, estetycznej, moralnej i duchowej osobowości ucznia, przygotowanie do dojrzałego życia i pełnienia określonej roli zawodowej w społeczeństwie.
Główne cele szkoły to:
- prowadzenie kształcenia i wychowania służącego rozwijaniu u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultur Europy i świata;
- dbałość o wszechstronny rozwój każdego ucznia, poprzez zapewnienie warunków niezbędnych do jego rozwoju;
- realizacja prawa do nauki obywateli zagwarantowana w art. 70 Konstytucji RP;
- realizowanie programu nauczania z uwzględnieniem indywidualnych możliwości oraz rozwoju ucznia;
- rozwijanie predyspozycji i zdolności poznawczych ucznia;
- kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości
w poznawaniu otaczającego świata i w dążeniu do prawdy; - poszanowanie godności ucznia; zapewnienie uczniowi przyjaznych, bezpiecznych
i zdrowych warunków do nauki, działania indywidualnego i zespołowego, rozwijania samodzielności; - zagwarantowanie uczniowi dostępu do różnych źródeł informacji i możliwości korzystania z nich;
- sprzyjanie rozwojowi cech osobowości koniecznych do aktywnego i etycznego uczestnictwa w życiu społecznym.
- przygotowanie uczniów do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
Realizując cele szkoła zapewnia uczniom:
- naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się w mowie i piśmie z wykorzystaniem różnorodnych środków wyrazu;
- zdobywanie rzetelnej wiedzy w zakresie umożliwiającym podjęcie studiów wyższych bądź ułatwiających zdobycie zawodu;
- rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo - skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych, itp.);
- rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego;
- poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej
i światowej.
Uczniowie kształcą swoje umiejętności w celu wykorzystywania zdobytej wiedzy we współczesnym świecie. Nauczyciele tworzą uczniom warunki do nabywania następujących umiejętności:
- planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią odpowiedzialności;
- skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentowania własnego puntu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych występów;
- efektywnego współdziałania w zespole, budowana więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm;
- rozwiązywania problemów w twórczy sposób;
- poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, efektywnego posługiwania się technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi;
- zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce;
- rozwijanie osobistych zainteresowań.
Do zadań szkoły należy:
- zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkole oraz zapewnianie bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez szkołę;
- zorganizowanie systemu opiekuńczo-wychowawczego odpowiednio do istniejących potrzeb;
- kształtowanie środowiska wychowawczego, umożliwiającego pełny rozwój umysłowy, emocjonalny i fizyczny uczniów w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
- realizacja programów nauczania, które zawierają podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedmiotów objętych ramowym planem nauczania;
- rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych
i edukacyjnych uczniów i wykorzystywanie wyników diagnoz w procesie uczenia
i nauczania; - organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom
i nauczycielom stosownie do potrzeb i zgodnie z odrębnymi przepisami; - organizowanie obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych
z zachowaniem zasad higieny psychicznej; - dostosowywanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów;
- wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt umożliwiający realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych szkoły;
- organizacja kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
- wspomaganie wychowawczej roli rodziców;
- umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- zapewnienie, w miarę posiadanych środków, opieki i pomocy materialnej uczniom pozostających w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;
- sprawowanie opieki nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie;
- skuteczne nauczanie języków obcych poprzez dostosowywanie ich nauczania do poziomu przygotowania uczniów;
- zapewnienie opieki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej sprawowanej przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania;
- upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o bezpieczeństwie oraz organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, dostosowanych do potrzeb i zainteresowań młodzieży oraz wykorzystywanie różnych form organizacyjnych nauczania;
- przygotowanie uczniów do podejmowania przemyślanych decyzji, poprzez umożliwienie im samodzielnego wyboru części zajęć edukacyjnych;
- prowadzenie doradztwa zawodowego ułatwiającego wybór kierunków dalszej nauki lub zawodu adekwatnego do zainteresowań, możliwości i zainteresowań;
- kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania wolnego czasu;
- rozwijanie u uczniów dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu;
- współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym m.in. policją, stowarzyszeniami, parafią, rodzicami w celu kształtowania środowiska wychowawczego w szkole;
- kształtowanie i rozwijanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich, jak uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, kultura osobista, kreatywność, przedsiębiorczość, gotowość do uczestnictwa kulturze, podejmowanie inicjatyw i pracy zespołowej;
- kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury narodowej, a także postaw poszanowania dla innych kultur i tradycji;
- upowszechnianie wśród uczniów wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska;
- zapobieganie wszelkiej dyskryminacji;
- stworzenie warunków do nabywania przez uczniów umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej na zajęciach z różnych przedmiotów;
- prowadzenie edukacji medialnej w celu przygotowania uczniów do właściwego odbioru
i wykorzystania mediów; - ochrona uczniów przed treściami, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, a w szczególności instalowanie programów filtrujących i ograniczających dostęp do zasobów sieciowych w Internecie;
- egzekwowanie obowiązku nauki w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym
w administracji; - dokumentowanie procesu dydaktycznego, opiekuńczego i wychowawczego zgodnie
z zasadami określonymi w przepisach o dokumentacji szkolnej i archiwizacji.
Szkoła współpracuje ze środowiskiem lokalnym, systematycznie diagnozuje oczekiwania wobec szkoły, stwarza mechanizmy zapewniające możliwość realizacji tych oczekiwań.
Szkoła systematycznie diagnozuje osiągnięcia uczniów, stopień zadowolenia uczniów
i rodziców, realizację zadań wykonywanych przez pracowników szkoły i wyciąga wnioski
z realizacji celów i zadań Szkoły w celu doskonalenia procesów w niej zachodzących.
i rodziców, realizację zadań wykonywanych przez pracowników szkoły i wyciąga wnioski
z realizacji celów i zadań Szkoły w celu doskonalenia procesów w niej zachodzących.
Statutowe cele i zadania realizuje dyrektor Szkoły, nauczyciele i zatrudnieni pracownicy administracyjno-obsługowi we współpracy z uczniami, rodzicami, poradnią pedagogiczno-psychologiczną, z organizacjami i instytucjami gospodarczymi, społecznymi i kulturalnymi oraz w porozumieniu z organem prowadzącym placówkę, na zajęciach klasowo-lekcyjnych, sportowych, zajęciach pozalekcyjnych i w działalności pozaszkolnej.
Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo i opiekę na zajęciach obowiązkowych
i dodatkowych, w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę oraz na przerwach międzylekcyjnych. Szkoła zapewnia uczniom pełne bezpieczeństwo poprzez:
i dodatkowych, w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę oraz na przerwach międzylekcyjnych. Szkoła zapewnia uczniom pełne bezpieczeństwo poprzez:
- pełnienie dyżurów nauczycieli, harmonogram pełnienia dyżurów ustala dyrektor szkoły;
- opracowanie planu lekcji, który uwzględnia: równomierne rozłożenie zajęć
w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć w każdym dniu, niełączenie
w kilkugodzinne jednostki zajęć z tego samego przedmiotu, z wyłączeniem przedmiotów których program tego wymaga; - przestrzeganie liczebności grup uczniowskich na zajęciach, w pracowniach i innych przedmiotach wymagających podziału na grupy;
- obciążanie uczniów pracą domową zgodnie z zasadami higieny;
- odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;
- oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami;
- kontrolę obiektów budowlanych należących do szkoły pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów; kontrolę obiektów dokonuje dyrektor szkoły co najmniej raz w roku;
- umieszczenie w widocznym miejscu planu ewakuacji;
- oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
- zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren szkoły w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię;
- zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień;
- zabezpieczenie przed swobodnym dostępem uczniów do pomieszczeń gospodarczych;
- wyposażenie schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed ewentualnym zsuwaniem się po nich;
- wyposażenie pomieszczeń szkoły, a w szczególności wybrane sale dydaktyczne w apteczki zaopatrzone w niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy;
- zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad uczniami uczestniczącymi imprezach
i wycieczkach poza teren szkoły; - przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy;
- zapewnienie bezpiecznych warunków prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego poprzez mocowanie na stałe bramek i koszy do gry oraz innych urządzeń, których przemieszczanie się może stanowić zagrożenie dla zdrowia ćwiczących;
- objęcie budynków i terenu szkolnego całodobowym monitoring;
- stałą, współprace z policją i strażą miejską, zakładowym społecznym inspektorem pracy, pracownikiem służby BHP.
Szczegółowe zasady dotyczące bezpieczeństwa w szkole zawarte są w Procedurze postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży, zał. nr 2 do Statutu szkoły oraz
w Procedurze postępowania powypadkowego ucznia, zał. nr 3 do Statutu szkoły .Zasady sprawowania opieki podczas zajęć poza terenem szkoły oraz w trakcie wycieczek organizowanych przez nauczycieli określa Regulamin wycieczek szkolnych, zał. nr 4 do Statutu szkoły. Zasady pełnienia dyżurów nauczycieli określa Regulamin dyżurów nauczycieli, zał. nr 5 do Statutu szkoły.
w Procedurze postępowania powypadkowego ucznia, zał. nr 3 do Statutu szkoły .Zasady sprawowania opieki podczas zajęć poza terenem szkoły oraz w trakcie wycieczek organizowanych przez nauczycieli określa Regulamin wycieczek szkolnych, zał. nr 4 do Statutu szkoły. Zasady pełnienia dyżurów nauczycieli określa Regulamin dyżurów nauczycieli, zał. nr 5 do Statutu szkoły.
Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
1) szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
2) program wychowawczo-profilaktyczny szkoły obejmujący wszystkie treści i działania
o charakterze wychowawczym i uwzględniającym zagadnienia z zakresu profilaktyki, stosownie do zdiagnozowanych zagrożeń i ryzyka wystąpienia poszczególnych zagrożeń w szkole, w środowisku przebywania uczniów;
o charakterze wychowawczym i uwzględniającym zagadnienia z zakresu profilaktyki, stosownie do zdiagnozowanych zagrożeń i ryzyka wystąpienia poszczególnych zagrożeń w szkole, w środowisku przebywania uczniów;
Szkoła realizuje cele i zadania określone w podstawach kształcenie ogólnego dla IV etapu edukacyjnego, zgodnie z warunkami i zaleceniami.