Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Powiatowy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 im. Mikołaja Kopernika
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji

Szczegóły informacji

Przedmiot działalności

Informacja ogłoszona dnia 2021-04-27 16:46:54 przez Administrator Systemu

Akapit nr 1 - brak tytułu

 
 
W skład Powiatowego Zespołu Szkół nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Środzie Śląskiej wchodzą:
 
  • Liceum Ogólnokształcące o czteroletnim cyklu kształcenia;
  • Technikum nr 1 o  pięcioletnim cyklu kształcenia z oddziałami 4-letnimi;
  • Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych o dwuletnim i trzyletnim cyklu kształcenia;
  • Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych  o czteroletnim cyklu kształcenia;
  • Branżowa Szkoła I stopnia nr 1 o trzyletnim cyklu kształcenia dla absolwentów szkoły podstawowej.
 
Siedziba szkół wchodzących w skład Powiatowego Zespołu nr 1, mieści się przy ulicy Wrocławskiej 12, 55-300 Środa Śląska. Nazwa szkoły używana jest w pełnym brzmieniu.
W statucie i załącznikach do Statutu szkoły stosuje się skróconą nazwę  PZS nr 1.
 
MISJA SZKOŁY I MODEL ABSOLWENTA
 
       1.  Szkoła opracowała Misję Szkoły i Model Absolwenta. Stanowią one integralną część oferty edukacyjnej, a osiągnięcie zawartych w nich założeń jest jednym z głównych celów szkoły.
 
2.  Misja szkoły - w szkole przygotowujemy uczniów do aktywnego życia we współczesnym świecie poprzez kształtowanie samodzielności, przedsiębiorczości i poczucia odpowiedzialności za własną przyszłość oraz
do planowania i realizowania własnej drogi edukacyjnej i zawodowej.
 
3.  Szczegółowy sposób realizacji misji szkoły i charakterystyka modelu absolwenta określone są w Programie wychowawczo-profilaktycznym, stanowiący zał. nr 1 do Statutu szkoły.
 
 
CELE I ZADANIA SZKOŁY
 
  Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie - Prawo oświatowe i w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a także zawarte w Programie wychowawczo-profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
 
 Celem nauczania i wychowania jest dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju intelektualnej, psychicznej, społecznej, estetycznej, moralnej i duchowej osobowości ucznia, przygotowanie do dojrzałego życia i pełnienia określonej roli zawodowej w społeczeństwie.
 
Główne cele szkoły to:
  1. prowadzenie kształcenia i wychowania służącego rozwijaniu u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego przy jednoczesnym otwarciu na wartości kultur Europy i świata;
  2. dbałość o wszechstronny rozwój każdego ucznia, poprzez zapewnienie warunków niezbędnych do jego rozwoju;
  3. realizacja prawa do nauki obywateli zagwarantowana w art. 70 Konstytucji RP;
  4. realizowanie programu nauczania z uwzględnieniem indywidualnych możliwości oraz rozwoju ucznia;
  5. rozwijanie predyspozycji i zdolności poznawczych ucznia;
  6. kształtowanie u ucznia pozytywnego stosunku do nauki oraz rozwijanie ciekawości
    w poznawaniu otaczającego świata i w dążeniu do prawdy;
  7. poszanowanie godności ucznia; zapewnienie uczniowi przyjaznych, bezpiecznych
    i zdrowych warunków do nauki, działania indywidualnego i zespołowego, rozwijania samodzielności;
  8. zagwarantowanie uczniowi dostępu do różnych źródeł informacji i możliwości korzystania z nich;
  9. sprzyjanie rozwojowi cech osobowości koniecznych do aktywnego i etycznego uczestnictwa w życiu społecznym.
  10. przygotowanie uczniów do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.
                 
Realizując cele szkoła zapewnia uczniom:
  1. naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się w mowie i piśmie z wykorzystaniem różnorodnych środków wyrazu;
  2. zdobywanie rzetelnej wiedzy w zakresie umożliwiającym podjęcie studiów wyższych bądź ułatwiających zdobycie zawodu;
  3. rozwijanie zdolności dostrzegania różnego rodzaju związków i zależności (przyczynowo - skutkowych, funkcjonalnych, czasowych i przestrzennych, itp.);
  4. rozwijanie zdolności myślenia analitycznego i syntetycznego;
  5. poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej
    i światowej.
 
Uczniowie kształcą swoje umiejętności w celu wykorzystywania zdobytej wiedzy we współczesnym świecie. Nauczyciele tworzą uczniom warunki do nabywania następujących umiejętności:
  1. planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią odpowiedzialności;
  2. skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentowania własnego puntu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi, poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, przygotowania do publicznych występów;
  3. efektywnego współdziałania w zespole, budowana więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji, skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm;
  4. rozwiązywania problemów w twórczy sposób;
  5. poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, efektywnego posługiwania się technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi;
  6. zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce;
  7. rozwijanie osobistych zainteresowań.
 
 
Do zadań szkoły należy:
  1. zapewnianie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkole oraz zapewnianie bezpieczeństwa na zajęciach organizowanych przez szkołę;
  2. zorganizowanie systemu opiekuńczo-wychowawczego odpowiednio do istniejących potrzeb;
  3. kształtowanie środowiska wychowawczego, umożliwiającego pełny rozwój umysłowy, emocjonalny i fizyczny uczniów w warunkach poszanowania ich godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej;
  4. realizacja programów nauczania, które zawierają podstawę programową kształcenia ogólnego dla przedmiotów objętych ramowym planem nauczania;
  5. rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych
    i edukacyjnych uczniów i wykorzystywanie wyników diagnoz w procesie uczenia
    i nauczania;
  6. organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom
    i nauczycielom stosownie do potrzeb i zgodnie z odrębnymi przepisami;
  7. organizowanie obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych
    z zachowaniem zasad higieny psychicznej;
  8. dostosowywanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów;
  9. wyposażenie szkoły w pomoce dydaktyczne i sprzęt umożliwiający realizację zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz zadań statutowych szkoły;
  10. organizacja kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w formach i na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
  11. wspomaganie wychowawczej roli rodziców;
  12. umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
  13. zapewnienie, w miarę posiadanych środków, opieki i pomocy materialnej uczniom pozostających w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;
  14. sprawowanie opieki nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie;
  15. skuteczne nauczanie języków obcych poprzez dostosowywanie ich nauczania do poziomu przygotowania uczniów;
  16. zapewnienie opieki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej  sprawowanej przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania;
  17. upowszechnianie wśród uczniów wiedzy o bezpieczeństwie oraz organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, dostosowanych do potrzeb i zainteresowań młodzieży oraz wykorzystywanie różnych form organizacyjnych nauczania;
  18. przygotowanie uczniów do podejmowania przemyślanych decyzji, poprzez umożliwienie im samodzielnego wyboru części zajęć edukacyjnych;
  19. prowadzenie doradztwa zawodowego ułatwiającego wybór kierunków dalszej nauki lub zawodu adekwatnego do zainteresowań, możliwości i zainteresowań;
  20. kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania wolnego czasu;
  21. rozwijanie u uczniów dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu;
  22. współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym m.in. policją, stowarzyszeniami, parafią, rodzicami w celu kształtowania środowiska wychowawczego w szkole;
  23. kształtowanie i rozwijanie u uczniów postaw sprzyjających ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takich, jak uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, kultura osobista, kreatywność, przedsiębiorczość, gotowość do uczestnictwa kulturze, podejmowanie inicjatyw i pracy zespołowej;
  24. kształtowanie postawy obywatelskiej, poszanowania tradycji i kultury narodowej, a także postaw poszanowania dla innych kultur i tradycji;
  25. upowszechnianie wśród uczniów wiedzy ekologicznej oraz kształtowanie właściwych postaw wobec problemów ochrony środowiska;
  26. zapobieganie wszelkiej dyskryminacji;
  27. stworzenie warunków do nabywania przez uczniów umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnej na zajęciach z różnych przedmiotów;
  28. prowadzenie edukacji medialnej w celu przygotowania uczniów do właściwego odbioru
    i wykorzystania mediów;
  29. ochrona uczniów przed treściami, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, a w szczególności instalowanie programów filtrujących i ograniczających dostęp do zasobów sieciowych w Internecie;
  30. egzekwowanie obowiązku nauki w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym
    w administracji;
  31. dokumentowanie procesu dydaktycznego, opiekuńczego i wychowawczego zgodnie
    z zasadami określonymi w przepisach o dokumentacji szkolnej i archiwizacji.
 
 
 
  Szkoła współpracuje ze środowiskiem lokalnym, systematycznie diagnozuje oczekiwania wobec szkoły, stwarza mechanizmy zapewniające możliwość realizacji tych oczekiwań.
 
  Szkoła systematycznie diagnozuje osiągnięcia uczniów, stopień zadowolenia uczniów
i rodziców, realizację zadań wykonywanych przez pracowników szkoły i wyciąga wnioski
 z realizacji celów i zadań Szkoły w celu doskonalenia procesów w niej zachodzących.
 
 
 
  Statutowe cele i zadania realizuje dyrektor Szkoły, nauczyciele i zatrudnieni pracownicy administracyjno-obsługowi we współpracy z uczniami, rodzicami, poradnią pedagogiczno-psychologiczną, z organizacjami i instytucjami gospodarczymi, społecznymi i kulturalnymi oraz w porozumieniu z organem prowadzącym placówkę, na zajęciach klasowo-lekcyjnych, sportowych, zajęciach pozalekcyjnych i w działalności pozaszkolnej.
 
 
  Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo i opiekę na zajęciach obowiązkowych
i dodatkowych, w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę oraz na przerwach międzylekcyjnych. Szkoła zapewnia uczniom pełne bezpieczeństwo poprzez:
 
  1. pełnienie dyżurów nauczycieli, harmonogram pełnienia dyżurów ustala dyrektor szkoły;
  2. opracowanie planu lekcji, który uwzględnia: równomierne rozłożenie zajęć
    w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć w każdym dniu, niełączenie
    w kilkugodzinne jednostki zajęć z tego samego przedmiotu, z wyłączeniem przedmiotów których program tego wymaga;
  3. przestrzeganie liczebności grup uczniowskich na zajęciach, w pracowniach i innych przedmiotach wymagających podziału na grupy;
  4. obciążanie uczniów pracą domową zgodnie z zasadami higieny;
  5. odpowiednie oświetlenie, wentylację i ogrzewanie pomieszczeń;
  6. oznakowanie ciągów komunikacyjnych zgodnie z przepisami;
  7. kontrolę obiektów budowlanych należących do szkoły pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów; kontrolę obiektów dokonuje dyrektor szkoły co najmniej raz w roku;
  8. umieszczenie w widocznym miejscu planu ewakuacji;
  9. oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
  10. zabezpieczenie szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren szkoły w sposób uniemożliwiający bezpośrednie wyjście na jezdnię;
  11. zabezpieczenie otworów kanalizacyjnych, studzienek i innych zagłębień;
  12. zabezpieczenie przed swobodnym dostępem uczniów do pomieszczeń gospodarczych;
  13. wyposażenie schodów w balustrady z poręczami zabezpieczającymi przed ewentualnym zsuwaniem się po nich;
  14. wyposażenie pomieszczeń szkoły, a w szczególności wybrane sale dydaktyczne w apteczki zaopatrzone w niezbędne środki do udzielenia pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy;
  15. zapewnianie odpowiedniej liczby opiekunów nad uczniami uczestniczącymi imprezach
    i wycieczkach poza teren szkoły;
  16. przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy;
  17. zapewnienie bezpiecznych warunków prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego poprzez mocowanie na stałe bramek i koszy do gry oraz innych urządzeń, których przemieszczanie się może stanowić zagrożenie dla zdrowia ćwiczących;
  18. objęcie budynków i terenu szkolnego całodobowym monitoring;
  19. stałą, współprace z policją i strażą miejską, zakładowym społecznym inspektorem pracy, pracownikiem służby BHP.
 
Szczegółowe zasady dotyczące bezpieczeństwa w szkole zawarte są w Procedurze postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży,  zał. nr 2 do Statutu szkoły oraz
w Procedurze postępowania powypadkowego ucznia,  zał. nr 3 do Statutu szkoły .Zasady sprawowania opieki podczas zajęć poza terenem szkoły oraz w trakcie wycieczek organizowanych przez nauczycieli określa Regulamin wycieczek szkolnych, zał. nr 4 do Statutu szkoły. Zasady pełnienia dyżurów nauczycieli określa  Regulamin dyżurów nauczycieli, zał. nr 5  do Statutu szkoły.
           
Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
1)    szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
2)    program wychowawczo-profilaktyczny szkoły obejmujący wszystkie treści i działania
o charakterze wychowawczym i uwzględniającym zagadnienia z zakresu profilaktyki, stosownie do zdiagnozowanych zagrożeń i ryzyka wystąpienia poszczególnych zagrożeń w szkole, w środowisku przebywania uczniów;
 
Szkoła realizuje cele i zadania określone w podstawach kształcenie ogólnego dla IV etapu edukacyjnego, zgodnie z warunkami i zaleceniami.
 
 

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Powiatowy Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Środzie Śląskiej
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2021-04-27
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
AZ
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2021-04-27 16:46:47
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Administrator Systemu
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2021-04-27 16:46:54
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Administrator Systemu
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-02-06 14:39:47
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
456 raz(y)